You are here

The Tree of Trust: het verhaal van de campagne

22 oktober 2021

Op vrijdag 22 oktober schiet een campagne ‘Tree of trust’ uit de startblokken. De RSZ lanceert, namens de Openbare Instellingen van de Sociale Zekerheid, een campagne die het belang van sociale bescherming onder de aandacht wil brengen.

Symbolisch verhaal

In een periode waar onze samenleving hard getroffen wordt door de coronacrisis is de rol van de sociale zekerheid nog duidelijker geworden. De ‘Tree of trust’-campagne is een mooie, symbolische manier om dat te benadrukken.

Dat vertaalt zich vanaf 22 oktober in een video die te zien is op sociale media en een campagnewebsite. Daarnaast staan er ook zeven videogetuigenissen centraal. Mike, Nicole, Emmanuel, Anna, Kylian, Bregt en Stefan vertellen een verhaal over de sociale zekerheid die het verschil heeft gemaakt in hun leven. Om de campagne extra zichtbaarheid te geven wordt de gevel van het RSZ-gebouw bestickerd met een grote affiche.

Bedoeling is dat de campagne een brede verspreiding krijgt op sociale media. We lanceren een warme uitnodiging om de video’s en posts massaal te delen met de hashtags #treeoftrust, #socialezekerheid en #sécuritésociale.

Een symbool voor onze sociale zekerheid

De Tree of Trust, het kunstwerk dat het symbool is voor onze sociale zekerheid, speelt een hoofdrol in de campagne. Het is een constructie van meer dan vier meter hoog, bestaande uit houten planken en witte paraplu’s.

De symboliek is niet ver te zoeken: de paraplu’s staan voor de beschutting die de sociale zekerheid biedt. En net als een boom is de sociale zekerheid “organisch” gegroeid, een stelsel dat zich in de loop van de afgelopen 76 jaar steeds verder heeft vertakt in onze samenleving. Hij is de hoofdrolspeler in een video die de RSZ liet maken om de sociale zekerheid in de kijker te zetten. Het kunstwerk, gemaakt door kunstenaars Elke en Bruno, staat in het hoofdkantoor van de RSZ.

75ste verjaardag

Aanvankelijk was de video bedoeld om de 75ste verjaardag van de sociale zekerheid te vieren. Dat de film nu pas wordt gelanceerd, heeft vanzelfsprekend alles met de coronacrisis te maken. Het plan verdween naar de achtergrond omdat er andere prioriteiten waren. Het was tijdens de diverse lockdowns ook niet vanzelfsprekend om mensen samen te brengen voor filmopnames. Maar uiteindelijk kwam het er toch van.

Voor de 75ste verjaardag komen deze filmpjes jammer genoeg te laat. Maar dat maakt ze niet minder relevant. Integendeel: juist nu, in de grootste gezondheidscrisis van de afgelopen decennia, heeft de sociale zekerheid haar waarde opnieuw ten volle bewezen.